Ο στάρετς ήταν γιατρός και θεραπευτής όχι μόνο των τραυμάτων της ψυχής, αλλά θεράπευε και τις σωματικές ασθένειες, πότε μόνο με τις προσευχές και τα πνευματικά μέσα της Εκκλησίας και πότε συμβουλεύοντας να πάρουν οι ασθενείς και φάρμακα.
Για τους πονοκεφάλους συμβούλευε να προσεύχονται στον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, διαβάζοντας από την ακολουθία της Αποτομής της Κεφαλής του και να έχουν στο σπίτι τους την εικόνα της Αποτομής.
Μια πνευματική του κόρη ποτέ δεν παραπονιόταν στον στάρετς για τον πόνο που είχε στο στομάχι, ο οποίος την καταπονούσε, και προσπαθούσε να μη δίνει προσοχή στον πόνο και ποτέ δεν απευθυνόταν στους γιατρούς. Τότε ο στάρετς της έδωσε ένα μπουκάλι με ελαιόλαδο και της έδωσε εντολή να το χρησιμοποιεί πάντοτε σαν φάρμακο για το στομάχι. Και ο πόνος σταμάτησε.
Έδινε οι Γέροντας ποικίλες συμβουλές για την υγεία, αλλά πάνω απ όλα σε ό,τι αφορούσε την ψυχική και σωματική υγεία συμβούλευε τους προσερχομένους να προσεύχονται θερμότερα, να μεταλαμβάνουν αξίως και συχνότερα τα Άχραντα Μυστήρια και σε όλα να απέχουν από τις υπερβολές. Δεδομένου ότι οι σωματικές ασθένειες συχνά προέρχονται από πνευματικά αρρωστήματα εξ αιτίας της αμαρτωλής ζωής, η ιαματική τέχνη είναι ανίσχυρη για τη θεραπεία τέτοιων ασθενών. Γι’ αυτό ο π. Σάββας μιμούμενος τους αγίους πατέρες , έδινε ειδικούς κανόνες προσευχής στους ασθενείς. Και με τη χάρη του Χριστού θεραπεύονταν τις ψυχές τους, γιάτρευε και τις σωματικές τους ασθένειες.
Ο στάρετς συμβούλευε όλους να είναι αυστηρότεροι με τον εαυτό τους και να μην ικανοποιούν τα καπρίτσια τους.
- Εξ αιτίας των ιδιοτροπιών ο άνθρωπος δέχεται τιμωρία μέσω των ασθενειών, έλεγε. Το πρόσφορο, ο αγιασμός και το άγιο έλαιο, είναι καλύτερα από τα καλύτερα μέσα θεραπείας. Αρχικά μ’ αυτά πρέπει κάποιος να επιδιώκει τη θεραπεία του και, αν είναι αδύναμη η πίστη του, τότε μπορεί να χρησιμοποιεί και άλλα θεραπευτικά μέσα.
- Να, αυτό είναι αγίασμα από τις πηγές πολλών αγίων. Πιες το με πίστη και η αρρώστια θα περάσει, έλεγε συχνά.
Όμως ο στάρετς αναγνώριζε την ανάγκη να απευθυνόμαστε και στους γιατρούς. Έλεγε :
- Ο Θεός και στους γιατρούς δίνει τη λογική και το δώρο της θεραπείας, μόνο που ο ασθενής μαζί μ’ αυτό πρέπει να ζητήσει από τον Κύριο να τον θεραπεύση δια των γιατρών και των φαρμάκων.
Σε πολλά από τα πνευματικά του τέκνα ο στάρετς δεν έδινε ευλογία να ακολουθήσουν θεραπεία με τα συνηθισμένα φάρμακα και τα χημικά παρασκευάσματα. Τους θεράπευε με την προσευχή και τα μέσα των αγίων . Γνωρίζοντας την τεράστια ωφέλεια για την ψυχή από τα βάσανα και τις ασθένειες, κάποιες φορές μόνο μια μικρή θεραπεία επέφερε στους αρρώστους , για να τους γλυτώσει από τη μελαγχολία , αλλά δεν τους θεράπευε ολοκληρωτικά, για να μην τους στερήσει το μισθό κατά την μετά θάνατον ζωή.
- Καλώς πονάτε, αλλιώς δεν θα συγκρατούσατε τον εαυτό σας, έλεγε σε κάποιους ο π. Σάββας.
Ο στάρετς Βαρνάβας έλεγε στο μαθητή του, τον στάρετς Ζωσιμά: «Ευχαρίστησε τον Θεό για την αρρώστια σου. Ζήτησε μόνο τη βοήθεια του Κυρίου. Εγώ εγγυώμαι για σένα ενώπιον του Θεού ότι θα ζήσεις 100 χρόνια. Αν πας στους γιατρούς , δεν θα φθάσεις στα γεράματά σου. Θα πεθάνεις νωρίτερα».
Ο στάρετς Αμβρόσιος , έχοντας πείρα της ωφέλειας από τις ασθένειες, δεν συμβούλευε επίσης τον μοναχό να θεραπεύεται, αλλά μόνο να ακολουθεί μια θεραπευτική αγωγή, για να μη βρίσκεται στο κρεβάτι και να μη γίνεται βάρος στους άλλους.
- Ο στάρετς Αμβρόσιος θεωρούσε, έλεγε ο π. Σάββας, ότι η σωματική ασθένεια, όταν την περνά κάποιος με χαρά και ευχαριστία προς τον Κύριο, είναι ανώτερη και ισχυρότερη από την νηστεία , τους κόπους και τα ασκητικά κατορθώματα. Η υπομονή με ταπείνωση και ευχαριστία είναι μεγάλη άσκηση! Ο στάρετς Σιλουανός ο Αθωνίτης ήταν πολύ άρρωστος, είχε καρκίνο. Ρώτησε ένα γιατρό κι εκείνος του είπε ευθέως ότι του έμεναν τρεις μέρες να ζήσει όλες κι όλες. «Όχι. Σε μένα το Άγιο Πνεύμα αποκάλυψε ότι θα ζήσω τρεις μήνες», του είπε ο στάρετς . Ο γιατρός δεν πίστεψε στα λόγια του Σιλουανού. Όμως ο στάρετς πράγματι έζησε τρεις μήνες και ο έκπληκτος γιατρός εξ αιτίας αυτού, πίστεψε. Και τώρα, ανάμεσά σας υπάρχουν τέτοιοι ασθενείς που γνωρίζουν ότι έχουν καρκίνο, αλλά δεν κυριεύονται από κατάθλιψη. Κινούνται και προσεύχονται. Και εδώ βρίσκονται κάποιοι μαζί μας. Τι τους απομένει να κάμουν; Να απελπισθούν; Όχι! Μόνο να ζητούν από τον Κύριο συγχώρηση. Ή να προσεύχονται όπως ο ιερομόναχος Σιλουανός: «Κύριε, κατάπεμψον επ’ εμέ το Άγιόν σου Πνεύμα για να σε γνωρίσω δια του Αγίου σου Πνεύματος». Και να προσεύχονται στη Μητέρα του Θεού, όπως προσευχόταν ο στάρετς Ζαχαρίας : «Ίασαι Αγνή της ψυχής μου την ασθένειαν και την υγείαν τη πρεσβεία Σου, παράσχου μοι». Όμως η υποταγή στο θέλημα του Θεού είναι ανώτερη απ’ όλα. Επιτρέπεται κατά την προσευχή να φανερώσεις στον Θεό όλες τις επιθυμίες σου και να ζητήσεις απ’ Αυτόν όλα τα ωφέλιμα για την ψυχή σου. Αλλά στο τέλος των αιτήσεων και των προσευχών πρέπει πάντοτε να δείχνεις την υιική σου υπακοή και να λες: «Όχι όπως θέλω εγώ, αλλά όπως θέλεις εσύ, Κύριε»…
… Γνωρίζοντας την αδυναμία του λαού σήμερα, ο π. Σάββας , κατά το παράδειγμα των αγίων πατέρων των τελευταίων καιρών, σε κανένα δεν επέβαλλε υπερβολική νηστεία. Ήταν υπέρμαχος και κήρυκας της πνευματικής νηστείας: Να μην οργίζεσαι, να μην κατακρίνεις, να μην επαίρεσαι.
- Βλέπεις ότι οι δυνάμεις σου κατέπεσαν, ότι δυναμώνεσαι με το φαγητό και τον ύπνο για να μην υποφέρεις κατά την προσευχή, έλεγε. Αλλά να μην κατακρίνεις κανένα, μην οργίζεσαι, ανάγκασε τον εαυτό σου στη σιωπή και την προσευχή.
Ο Γέροντας προστάτευε τα πνευματικά του παιδιά από την κενοδοξία.
- Κάποιοι έχουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους : «Εγώ είμαι νηστεύτρια, ασκήτρια», λένε κάποιες. Όμως η σωματική νηστεία δεν σημαίνει τίποτε χωρίς την πνευματική νηστεία. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει: «Όποιος περιορίζει τη νηστεία μόνο στην εγκράτεια από την τροφή, εκείνος πολύ την ατιμάζει. Όχι μόνο το στόμα πρέπει να νηστεύει, αλλά και η όραση και η ακοή κα τα χέρια και τα πόδια και όλο το σώμα μας.
Όμως αρτύσιμες τροφές στον καιρό της νηστείας δεν έδινε ευλογία ο στάρετς να καταναλώνει κανείς από τους υγιείς, σύμφωνα με το παράδειγμα του οσίου Σεραφείμ του Σάρωφ, ο οποίος έλεγε: «Το ψωμί και το νερό κανένα δεν έβλαψε».
Από το βιβλίο: « ΣΤΑΡΕΤΣ ΣΑΒΒΑΣ
Ο ΠΑΡΗΓΟΡΗΤΗΣ»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΘΩΣ
Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2014
(206)
- ► Σεπτεμβρίου (37)
- ► Φεβρουαρίου (18)
- ► Ιανουαρίου (30)
-
►
2013
(295)
- ► Δεκεμβρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (14)
- ► Ιανουαρίου (16)
-
►
2012
(185)
- ► Δεκεμβρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Φεβρουαρίου (5)
- ► Ιανουαρίου (10)
-
▼
2011
(208)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
▼
Οκτωβρίου
(28)
- Καινή Διαθήκη
- Η πολύχρονη προσευχή του Ισαάκ
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
- Το κοινωνικό πρόβλημα : Πρόβλημα Αγάπης και Εγκράτ...
- Οι βιοτικές ασχολίες και η πνευματική ζωή. Το άγχος.
- Ζήλος «ου κατ’ επίγνωσιν»
- ΠΩΣ Ν’ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
- Τι δεν πρέπει να ζητά ο προσευχόμενος
- "Η αδελφή μου η μοναχή"
- Για τους διορατικούς γέροντες
- Οι ηδονές της γεύσης
- Η αφθαρσία του σώματος
- “ H «ευχή» μέσα στον κόσμο”
- Πώς θα έχουμε πνευματική ωφέλεια από τις βιοτικές ...
- Η Γλώσσα θέλει Χαλινάρι
- Ο στάρετς ιατρός ψυχών και σωμάτων
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΞΙΚΑΚΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΟΤΗΤΑ
- Όσιος ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ο έγκλειστος
- Αίτια της διαστροφής των παιδιών. Οι παιδοκτόνοι γ...
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής
- Τα σχόλια και οι κρίσεις των ανθρώπων. Η ανάγκη κα...
- Αυτοί που εργάσθηκαν στην Εκκλησία χωρίς καθέδρες ...
- Μέσα στο Εργαστήριο του διαβόλου
- Μικρή επιστολιμαία πραγματεία περί νοεράς προσευχής
- Η «εν Χριστώ» ζωή είναι ζωή θυσίας
- Γιά τη νήψη
- Συμβουλές και θαυμαστά γεγονότα από την ζωήν του Γ...
- Η μονολόγιστη ευχή
- ► Σεπτεμβρίου (22)
- ► Φεβρουαρίου (13)
- ► Ιανουαρίου (13)
-
►
2010
(43)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (3)
- ► Ιανουαρίου (8)
-
►
2009
(25)
- ► Δεκεμβρίου (2)
- ► Σεπτεμβρίου (17)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου